4.3.1 Vprašanja naročnikov glede dolgoročnih sredstev in sredstev v upravljanju
Darko Branilovič
Dolgoročna sredstva, ki vključujejo neopredmetena sredstva, dolgoročne časovne razmejitve in opredmetena osnovna sredstva ter dolgoročne naložbe predstavljajo dolgoročno premoženje organizacije (zavoda, javnega gospodarskega zavoda, lokalnih in državnih institucij, kakor tudi v drugih neprofitnih organizacijah) in služijo opravljanju poslanstva in dejavnosti organizacije. V večini primerov gre za materialno pomembne postavke, ki sestavljajo računovodske izkaze teh organizacij. Zatorej ima njihovo pravilno pripoznavanje, evidentiranje in obračunavanje velik vpliv na premoženjsko-finančni in poslovni izid organizacije.
Večina strokovnih prispevkov in rešitev se nanaša na izkazovanje dolgoročnih sredstev v gospodarskih družbah, ki imajo strokovne podlage v Slovenskih računovodskih standardih (in/ali Mednarodnih standardih računovodskega poročanja). Na drugi strani pa strokovne podlage v javnem sektorju oziroma v neprofitnih organizacijah zajemajo širši obseg od Slovenskih računovodskih standardov, Zakona o računovodstvu, raznih pravilnikov (O enotnem kontnem načrtu, O načinih in stopnjah odpisa itd.).
Pripoznavanje dolgoročnih sredstev v poslovnih knjigah in računovodskih izkazih tovrstnih organizacij običajno poteka na drugačen način kot v gospodarskih družbah. Za vsako vrsto dolgoročnih sredstev mora biti oblikovan dolgoročni vir, v breme katerega se obračunava tudi amortizacija.
Pričujoči priročnik želi Založba Verlag Dashőfer še bolj približati uporabniku. Z objavljanjem vprašanj uporabnikov in z odgovori nanje hoče pomagati uporabniku pridobiti informacije, ki jih potrebuje in na enem mestu zbrati najboljše rešitve, ki jih lahko ponudi uporabniku.
Prav tako ugotavljamo, da prihaja v praksi do prepletanja med strokovnimi rešitvami v gospodarskih družbah in negospodarskih organizacijah in seveda do poslovnih dogodkov in vprašanj v zvezi z njimi. Eno pomembnejših področij je evidentiranje finančnega najema in poslovnih dogodkov v zvezi z njim (strošek financiranja, amortizacija takega sredstva ipd.). Na primerih, vzorcih in ponazoritvah knjižb iz poslovne prakse skuša priročnik preseči zgolj navajanje zakonskih predpisov.
Priročnik pokriva tudi strokovne rešitve v društvih in drugih podobnih neprofitnih organizacijah. Prav tako se v takih organizacijah pojavljajo v praksi določene dileme in vprašanja v zvezi dolgoročnimi sredstvi, ki so bodisi v lasti društva, bodisi ga imajo društva v najemu ali pa v upravljanju od drugih inštitucij (npr. občin), ali pa ugotavljajo da so lastniki določenih osnovnih sredstev, nimajo pa jih evidentiranih v svojih poslovnih knjigah.
S spremembami SRS 35, ki obravnava računovodske rešitve v gospodarskih javnih službah in z ukinitvijo sredstev v upravljanju, kot smo jih poznali od leta 1997 so nastale dileme in vprašanja, ki se nanašajo predvsem na evidentiranje osnovnih sredstev in infrastrukture, ki jih ima javno podjetje v upravljanju in ki so v lastništvu njegovega ustanovitelja (občine ipd.), javno podjetje pa z njimi opravlja gospodarsko javno službo. Strokovni sodelavci priročnika bodo postregli uporabniku z odgovori, ki bodo uporabniku pomagali razrešiti njegove dileme, ki se pojavljajo na tem področju.
Kot smo že na začetku navedli, so osnovna sredstva v negospodarskih, javnih in neprofitnih organizacijah dokaj obsežna in materialno pomembna materija. Od javnih zavodov, društev, neprofitnih organizacij in javnih podjetjih se pojavljajo dileme in vprašanja, ki jih skuša priročnik z bazo znanja zajeti in uporabniku ponuditi prave odgovore, ob pravem času.
Darko Branilovič
pooblaščeni revizor
Smo javni zavod (osnovna šola) in za namene prevoza učencev v šolo in iz šole, smo kupili kombi s pomočjo finančnega najema. Z Občino imamo sklenjeno…